Wydawnictwo
Kliknij, aby przejść do Wydawnictwa

nastepni sss

aa aa

Księgarnia Akademicka, 0
Z Archiwów Bezpieki - Nieznane Karty PRL;
Stron: 50
Dział:
ISBN: 9788381380942

 

Niniejszy tom zawiera utwory słuchaczy z rocznika 2018/2019 Podyplomowych
Studiów Literacko-Artystycznych działających na Uniwersytecie Jagiellońskim,
które w 2019 roku obchodzą jubileusz 25-lecia istnienia. Z krakowskiej „szkoły
pisarzy” (pierwszej i jedynej takiej w Polsce) wywodzi się wielu świetnych absolwentów,
dziś uznanych już twórców. Prezentowana antologia to najnowszy
wycinek literackiej historii szkoły. Zapraszamy do lektury.
* * *
Powiedzieć o utworach, które zgromadzono w antologii, że różnią się między
sobą – to nic nie powiedzieć. Jak wiadomo, publikacje tego rodzaju odznaczają
się przede wszystkim rozmaitością; zgodnie z etymologią (starogreckie
anthos – kwiat, lego – zbieram) przypominają wielobarwny bukiet. Istnieje co
prawda pewna zewnętrzna okoliczność, która łączy autorów niniejszej publikacji:
wszyscy oni są słuchaczami Studiów Literacko-Artystycznych przy Uniwersytecie
Jagiellońskim. Dzieli ich jednak cała reszta, najistotniejsza z punktu
widzenia psychologii twórczej: doświadczenia życiowe i lekturowe, temperamenty,
zainteresowania i obsesje. Co więcej, z faktu uczęszczania na te same
warsztaty creative writing nie wynika żadna duchowa czy artystyczna wspólnota
(nie mówię oczywiście o osobistych zażyłościach). Dzieje się tak dlatego, że
szkoła twórczego pisania wspiera indywidualne talenty, czyli nakłania do rozwijania
tego, co idiomatyczne (podejmowania najbardziej własnych tematów,
poszukiwania językowej swoistości), innymi słowy – właśnie do pielęgnowania
i potęgowania różnic.
[…] Tak też rozumiem tytuł niniejszego tomu: słowo „następny” nie musi
wcale oznaczać „kolejny”. Pozostaje blisko spokrewnione z „następcą”. W tym
sensie autorzy niniejszego tomu to pisarki i pisarze przybywający po swoich wielkich
poprzednikach i świadomi owego „następstwa”, które jednak wcale ich nie
ogranicza; dlatego właśnie potrafią mówić własnym głosem.
Ze wstępu dr. hab. Jerzego Franczaka