Wydawnictwo
Kliknij, aby przejść do Wydawnictwa

Nurt filmu autorskiego w kinie brytyjskim w latach 1945-1951

Bartosz Kazana

Wydawnictwo: Nomos Zakład Wydawniczy, 2013
Stron: 288
Dział:
ISBN/ISSN: 9788376881607

 

Autor: Bartosz Kazana

Wydawnictwo: Nomos Zakład Wydawniczy, 2013

Dział:

Stron: 288

ISBN/ISSN: 9788376881607

Rekomendując książkę chciałam podkreślić jej oryginalność, a także do pewnego stopnia pionierski charakter. Autor stawia i przekonująco udowadnia nową tezę na gruncie badań nad historią kinematografii brytyjskiej, a właściwie historią kinematografii w ogóle. Przyjmuje bowiem, avant la lettre, że nim ekipa „Cahiers du cinéma” wylansowała koncepcję reżysera-autora i zaczęła realizować tzw. politykę autorską, fenomen autorskiego kina narodził się wcześniej, dzięki grupie twórców brytyjskich, których filmy wyróżniały się tak dalece na tle ówczesnej produkcji, że zasługują na specjalne potraktowanie.

W ujęciu Kazany interesujące i nowatorskie jest także to, że nie zajął się on wyłącznie analizą i interpretacją fenomenu brytyjskiego kina autorskiego jako zjawiska już gotowego, charakterystycznego dla drugiej połowy lat czterdziestych. Przeciwnie, pokazuje ten fenomen in statu nascendi, analizując okoliczności, warunki i przesłanki, w jakich do tego doszło.

Z recenzji prof. dr hab. Alicji Helman

Przedmiotem swoich badań, a następnie książki Autor uczynił reżyserów i te ich filmy, które wypełniły tzw. złotą dekadę brytyjskiej kinematografii, przynosząc dzieła dojrzałe artystycznie, łączące wrażliwość społeczną z estetycznym wyrafinowaniem. Te cechy powstałych wówczas filmów skłoniły autora do postawienia tezy, że składają się one na wyrazisty nurt filmu autorskiego. Dokonane przez niego analizy i interpretacje filmów oraz prezentacja kontekstów istotnych dla tego okresu dziejów brytyjskiej kinematografii pozwalają ten koncept przyjąć i zaaprobować.

Z recenzji prof. dr hab. Eweliny Nurczyńskiej-Fidelskiej