Wydawnictwo
Kliknij, aby przejść do Wydawnictwa

Próby wrażliwości. Szekspirowskie ekranizacje L. Oliviera..

Olga Katafiasz

Wydawnictwo: Societas Vistulana. Towarzystwo Naukowe, 2005
Stron: 261
Dział:
ISBN/ISSN: 9788388385520
Wydanie papierowe

5,00 4,50

Pozycja dostępna

 

Autor: Olga Katafiasz

Wydawnictwo: Societas Vistulana. Towarzystwo Naukowe, 2005

Dział:

Stron: 261

ISBN/ISSN: 9788388385520

 Ciekawe, bogato ilustrowane opracowanie porównawcze; analiza filmów dwóch reżyserskich i aktorskich osobowości – najwybitniejszych przedstawicieli „gatunku szekspirowskiego”. Autorka przedstawia konsekwentną wizję interpretacyjną, opartą na kompozycji: Szekspir – reżyser – widz, różnicując jednocześnie formę poszczególnych części książki, co nadaje jej cechę wielowymiarowości. Kino szekspirowskie w wykonaniu Oliviera i Branagha jest tu postrzegane jako element pewnej już tradycji ekranizacji dzieł wybitnego dramaturga, ale również jako temat indywidualnych zamierzeń realizatorskich. W odmienności strategii reżyserskich Katafiasz interesuje m.in. perspektywa, jaką przyjmują obaj twórcy (bardziej „aktorska” u Oliviera i „reżyserska” u Branagha), okoliczności powstawania omawianych adaptacji (wpływ czynnika osobistego i społeczno-politycznych na ostateczny kształt przedsięwzięcia), sposób podejmowania dialogu z tradycją. Zdaniem Autorki ekranizacje Oliviera (mimo upływu półwiecza) zachowały sugestywną siłę właściwą dziełom o najwyższym stopniu artyzmu. Pytanie, czy adaptacje Branagha okażą się równie ponadczasowe, póki co pozostaje otwarte. Dobór postaci twórców filmowych był podyktowany sprecyzowanym kierunkiem zainteresowań Olgi Katafiasz. Odkrywając swoje (jako odbiorcy) gusta i zaangażowanie, „próbom wrażliwości” poddaje Autorka również czytelnika, który wobec tak skonstruowanej propozycji interpretacyjnej nie może pozostać obojętny.