Wydawnictwo
Kliknij, aby przejść do Wydawnictwa

Skuteczność nauczania cudzoziemców języka polskiego jako obcego. Na przykładzie działalności Instytutu Polonijnego Uniwersytetu Jagiellońskiego w latach 1996-2004

Danuta Gałyga

Wydawnictwo: Księgarnia Akademicka, 2015
Stron: 280
Biblioteka LingVariów. Glottodydaktyka, 9
Dział:
ISBN/ISSN: 9788376385006
Wydanie papierowe

28,00 25,20

Pozycja dostępna

 

Autor: Danuta Gałyga

Wydawnictwo: Księgarnia Akademicka, 2015

Biblioteka LingVariów. Glottodydaktyka, 9

Dział:

Stron: 280

ISBN/ISSN: 9788376385006

 

Danuta Gałyga jest absolwentką rusycystyki (1989) i bohemistyki (1993) UJ. W latach 1990- 2004 nauczała języka polskiego jako obcego w Instytucie Polonijnym UJ. Jest autorką podręczników Ach, ten język polski. Ćwiczenia komunikacyjne dla początkujących (2001) oraz Jak to łatwo powiedzieć. Ćwiczenia komunikacyjne dla początkujących (2011).  W 2014 roku uzyskała tytuł doktora nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa. Obecnie jest starszym wykładowcą w Instytucie Rosji i Europy Wschodniej UJ. Zajmuje się strategiami nauczania/uczenia się języków obcych. Bada efektywność nauczania języków słowiańskich (polskiego, rosyjskiego, czeskiego). Interesują ją nowoczesne technologie w nauczaniu języków obcych.

***

Dużą wartością tej rozprawy są jej walory teoretyczne i metodologiczne. Danutę Gałygę cechuje wysoka świadomość metodologiczna poparta licznymi lekturami i przemyśleniami. Jej program badań przedstawiony w rozdziale 3. musi zostać potraktowany przez kolejnych badaczy jako ścieżka edukacyjna, którą – nawet jeśli nie zechcą podążać wprost – będą musieli przejść w chwili, gdy podejmą kolejne badania skuteczności nauczania języków obcych. Użyte narzędzia, procedury pomiaru i techniki ewaluacji zostały bardzo dobrze opisane w rozdziale 4. i 5. (m.in. rodzaje testów, wskaźniki łatwości, trafności i rzetelności testu), natomiast analityczny rozdział 6. ukazuje, jak można stosować opisane narzędzia ewaluacji w praktyce. (...) W pracy tej podjęto rzadko poruszane dotąd w glottodydaktyce polonistycznej zagadnienie efektywności nauczania, co sprawia, że jest ona niezwykle wartościowa pod względem poznawczym.
(z recenzji Prof. dr hab. Grażyny Zarzyckiej)