Wydawnictwo
Kliknij, aby przejść do Wydawnictwa

HistoRisus. Historie śmiechu / śmiech w historii

UNIWERSYTET ŚLĄSKI W KATOWICACH, 2016
Dział:
ISBN: 9788380127753
Wydanie drukowane
 

22,00 19,80

Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 19,80 zł
Pozycja dostępna

 

UNIWERSYTET ŚLĄSKI W KATOWICACH, 2016

Dział:

ISBN: 9788380127753

Tom HistoRisus. Historie śmiechu / śmiech [w] historii jest zbiorem tekstów wynikających z fascynacji mnogością i wagą ról śmiechu w kulturze. W artykułach zawartych w niniejszym zbiorze spotykają się różne jego tropy i różne jego literackie i kulturowe odwzorowania, od antyku do współczesności. Wspólnym celem książki jest porównawcze przyjrzenie się rolom i znaczeniom śmiechu w historii, kulturze i literaturze europejskiej - ze szczególnym uwzględnieniem śmieszności w historii, śmiechu jako narzędzia manipulacji, miejsca i wieloznaczności śmiechu w tekstach historycznych i literackich, karnawałowości w historii i historii karnawałowości, elementu zabawy w historii i literaturze, historii jako zbiorowej histerii, elementu szaleństwa, paranoiczności i maniakalności w tekstach historycznych i literackich - oraz szeroko rozumianym teoretycznym, filozoficznym i psychologicznym aspektom śmiechu. Wszystkie teksty tworzące HistoRisus przypominają jednocześnie, że historia śmiechu w kulturze zachodniej to również historia prób jego tłumienia i zamykania w ramach, które dobrze określają bachtinowskie kategorie karnawałowości. Od Etyki nikomachejskiej Arystotelesa i Państwa Bożego św. Augustyna po współczesne karykatury polityczne, śmiech budził i budzi zgrozę i oburzenie tych, którzy widzą w nim zagrożenie dla ustalonego porządku. Niniejszy zbiór esejów jest zatem również wielogłosem, w którym analizowane są relacje między śmiechem i śmiesznością a hierarchiami władzy.
Pośród autorów zawartych w tomie tekstów są literaturoznawcy, historycy i socjologowie, piszący o śmiechu w antyku, w literaturze i historii XIX wieku, w twórczości futurystów, przedwojennych kabareciarzy i dwudziestowiecznych bardów, w filmach propagandowych i fabularnych oraz w powieściach graficznych.
Alicja Bemben, pracuje w Katedrze Anglistyki oraz Instytucie Kultur i Literatur Anglojęzycznych UŚ. Jest autorką serii publikacji, współredaktorką trzech monografii oraz organizatorką konferencji związanych z jej zainteresowaniami.
Zainteresowania badawcze: związki historii i literatury, filozofia historii oraz twórczość Roberta Gravesa. [05.08.2016]
Rafał Borysławski, doktor habilitowany nauk humanistycznych w Instytucie Kultur i Literatur Anglojęzycznych Uniwersytetu Śląskiego. Jego zainteresowania badawcze związane są ze studiami nad kulturą i literaturą wczesnośredniowiecznej Anglii oraz nad mentalnością wczesnego średniowiecza. Publikował szeroko na temat koncepcji poznania w literaturze staroangielskiej, świata marginaliów w średniowieczu oraz pojęcia zagadkowości w kulturze wizualnej i literackiej przednormańskiej Anglii. Jest redaktorem naukowym tomów podejmujących zagadnienia z pogranicza historii i badań literacko-kulturowych. [05.08.2016]
Justyna Jajszczok, absolwentka studiów doktoranckich Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Śląskiego. Obecnie pracuje nad rozprawą doktorską zatytułowaną Pasożyt i pasożytnictwo w wiktoriańskiej nauce i literaturze.
Zainteresowania badawcze: wiktoriańska literatura i kultura, dziewiętnastowieczne nauki przyrodnicze, historia parazytologii i Sherlock Holmes.
Wybrane publikacje: współredaktorka tomów Kryptohistorie (Katowice, 2014) oraz Cryptohistories (Newcastle Upon Tyne, 2015). Jej ostatnie publikacje skupiają się na śledzeniu medycznych motywów w opowieściach o Sherlocku Holmesie: Fifty Shades of Red: Blood in Arthur Conan Doyle's "A Study in Scarlet" (Warszawa, 2014), The Sign of Fall. Sherlock Holmes and Epidemiological Threats (Timişoara, 2015). [05.08.2016]
Jakub Wolff, absolwent studiów doktoranckich Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Śląskiego.
Zainteresowania badawcze: kultura i literatura amerykańskiego południa, antropologia oraz historia sztuki.
Wybrane publikacje: współredaktor tomów Kryptohistorie (Katowice, 2014) oraz Cryptohistories (Newcastle Upon Tyne, 2015). [05.08.2016]