Wydawnictwo
Kliknij, aby przejść do Wydawnictwa

Dunkierka. Sukces operacji "Dynamo"

Edward Keble Chatterton

Wydawnictwo Replika, 2017
Stron: 302
Dział:
ISBN: 9788376746265
 
 
 

 

Edward Keble Chatterton

Wydawnictwo Replika, 2017

Dział:

Stron: 302

ISBN: 9788376746265

Operacja „Dynamo” ‒ „cud Dunkierki”, który przesądził o losach wojny
27 maja 1940 roku wynik bitwy o Francję był już przesądzony. Wówczas to rozpoczęła się jedna z największych operacji II wojny światowej: ewakuacja spod Dunkierki.
Przez kolejne dziewięć dni, sformowana naprędce armada najrozmaitszych statków i okrętów ocaliła blisko 340 tys. żołnierzy sił sprzymierzonych. Przewiozła ich przez kanał La Manche i sprowadziła bezpiecznie z powrotem do Anglii.
Wspomnienia tamtych wydarzeń są wciąż żywe w pamięci Brytyjczyków. Jednak przy całym zaangażowaniu Królewskiej Marynarki Wojennej, marynarki handlowej oraz innych armatorów z Wysp Brytyjskich, wkład pozostałych zaangażowanych nacji ‒ Francuzów, Holendrów czy Belgów ‒ pozostaje niedoceniony. Podobnie zresztą jak znaczenie działań obronnych w Calais, Lille czy Amiens, które skutecznie odciągnęły uwagę Niemców od Dunkierki.
Książka Chattertona to nie jedna, a wiele opowieści, ukazujących ówczesne wydarzenia z różnej perspektywy. Dopiero splot rozmaitych faktów i relacji pozwala ujrzeć je w pełnym wymiarze. Z kolei przytaczane dokumenty z epoki wskazują, że pewne zdarzenia widziano i oceniano na bieżąco inaczej, często w opozycji do późniejszej wiedzy.
Autor opisuje „cud Dunkierki” okiem zapalonego żeglarza i byłego żołnierza. Relacjonuje go na gorąco, bo zaraz po zakończonej sukcesem operacji. W przystępny i rzetelny sposób przedstawia wnikliwie obraz zdarzeń, tętniący wciąż żywymi emocjami. Chattertona bulwersuje zdrada belgijskiego króla Leopolda II wobec aliantów. Jasno wyraża swą pogardę dla niemieckich ataków na wyraźnie oznakowane statki pasażerskie. Emanuje dumą z postawy cywilów, którzy, nieustraszeni, ruszyli praktycznie bezbronni w strefę walk.
Edward Keble Chatterton (1878‒1944) był żeglarzem, a także uznanym pisarzem z Sheffield. Jego podróże przez kanał La Manche, do Holandii, wokół basenu Morza Śródziemnego stały się tematem wielu książek i artykułów.
Po wybuchu I wojny światowej wstąpił do ochotniczej rezerwy Królewskiej Marynarki Wojennej, gdzie dowodził flotyllą kutrów. Służbę zakończył w roku 1919 w stopniu komandora podporucznika.
W międzywojniu pisał książki o modelarstwie, powieści dla młodzieży oraz historie rozgrywające się na morzach. Od roku 1939 skupił się wyłącznie na tematyce II wojny światowej.

 

SPIS TREŚCI

Przedmowa 7
Rozdział I: Jak to się zaczęło 9
Rozdział II: Ku Dunkierce 22
Rozdział III: Calais i Boulogne 31
Rozdział IV: Statki biorą się do pracy 48
Rozdział V: Odpowiedź na kryzys 64
Rozdział VI: Jak pomógł port londyński 79
Rozdział VII: Zadanie dla wilków morskich 92
Rozdział VIII: Na plażach 110
Rozdział IX: Flota barek rusza na wojnę 119
Rozdział X: Flota wycieczkowa w niebezpieczeństwie 135
Rozdział XI: Ratownicy 153
Rozdział XII: Parowce kolejowe 169
Rozdział XIII: Praca trwa 185
Rozdział XIV: Jak statki tryumfowały 201
Rozdział XV: Piekielna okolica 211
Rozdział XVI: Holowniki biorą się do pracy 225
Rozdział XVII: Na siłę 240
Rozdział XVIII: Przedsiębiorczość i odwaga 255
Rozdział XIX: Cud naszych czasów 265
Rozdział XX: Koniec podróży 271
Rozdział XXI: Kolej pomaga 282
Rozdział XXII: Tajemnica sukcesu 290