Wydawnictwo
Kliknij, aby przejść do Wydawnictwa

Polityczny islam. Między religią polityczną a instrumentalizacją religii w polityce

Anna Zasuń

Wydawnictwo: Akademia im. Jana Długosza w Częstocho, 2018
Stron: 530
Dział:
ISBN/ISSN: 9788374555739
Wydanie papierowe

68,00 61,20

Pozycja dostępna

 

Autor: Anna Zasuń

Wydawnictwo: Akademia im. Jana Długosza w Częstocho, 2018

Dział:

Stron: 530

ISBN/ISSN: 9788374555739

"Odkąd w VII wieku na terenach pustynnej Arabii Muhammad, a następnie czterech prawowitych kalifów uformowało nową strukturę społeczno-polityczną określaną ummą oraz pierwsze na tym terytorium państwo, islam pełnił w nich rolę nie tylko religii, ale też zbioru politycznych dyrektyw. Już w tym początkowym okresie stanowił kompletny, holistyczny system religijny i zarazem społeczno-polityczny, źródło zasad dotyczących każdego aspektu życia, i pod tym względem był także systemem uniwersalnym.[...] Po upadku imperium osmańskiego  i wskutek naporu sił mocarstw zachodnich, a następnie trendów nowoczesności, uniwersum muzułmańskie zostało rozbite, co więcej, islam przestał być jedynym źródłem kształtowania społeczno-politycznej świadomości  i rzeczywistości ummy oraz regionu. Świat islamu doświadczył wówczas konkurencyjnych, zachodnich modeli legitymizacji, które odznaczyły się w burzliwych dziejach regionu bliskowschodniego, by na trwałe zmienić wizerunek świata islamu...."

(ze Wstępu)

 

Spis treści:

Wprowadzenie /7

Rozdział 1. Ramy teoretyczne i konteksty badań nad politycznym islamem

1.1. Zakres pojęcia i dyskusja znaczeń "politycznego islamu" /23

1.2. Religia i polityka w badaniach nad politycznym islamem /66

1.3. Polityczny kontekst historii islamu /99

1.4. Doktrynalno-polityczne podziały islamizmu i wyjątki politycznej nomenklatury /117

Rozdział 2. Islam jako religia polityczna

2.1. Upolityczniony islam w perspektywie normatywnej /147

2.2. Quasi-polityczna filozofia islamu /159

2.3. Koncepcje polityczne wczesnego islamu /175

2.4. Władza polityczna pierwszych wieków islamu 194

2.5. Polityka we wczesnym państwie muzułmańskim /213

Rozdział 3. Instrumentalizacja islamu. Religia jako narzędzie polityczne

3.1. Współczesne normatywne wyzwania dla islamu /229

3.2. Burzliwe dzieje zachodnich wpływów /243

3.3. Ideologiczna "kuźnia" politycznego islamu /261

3.3.1. Fundamentalizm jako ideologiczny wspólny grunt /265

3.3.2. Hanbalicka geneza /273

3.3.3. Wahhabizm jako religiojno-polityczna ewolucja hanbalizmu /280

3.3.4. Salafizm - między kwietyzmem, politycyzacją a dżihadem /284

3.4. Kreatorzy politycznego środowiska islamu nutru salafizmu /296

3.4.1. Dżamal ad-Din al-Afghani /296

3.4.2. Muhammad Abduh /308

3.4.3. Muhammad Raszid Rida /318

3.4.4. Hasan al-Banna - ojciec politycznego islamu /330

3.4.5. Sajjid Kutb - ideolog sunnickiego fundamentalizmu /339

3.4.6. Abu al-Ala Maududi /359

3.4.7. Ruhollah Musawi Chomejni /371

Rozdział 4. Między Ad-Daula al-Islamija a Niza Islam. Drogi współczesnego islamizmu

4.1. Współczesne konteksty rozwoju islamizmu /399

4.2. Płaszczyzny działań współczesnych islamizmów /437

4.3. Polityka "oddolnej" i "odgórnej" islamizacji /476

Zakończenie /497

Bibliografia (i netografia) /509

Indeks osób /523

Indeks ruchów i organizacji /529