Wydawnictwo
Kliknij, aby przejść do Wydawnictwa

Neurologiczne studia przypadków, t. 2

red. Elzbieta Stecko

ES Dr Stecko, 2015
Stron: 186
Dział:
ISBN: 9788393048380
 
 
 

 

red. Elzbieta Stecko

ES Dr Stecko, 2015

Dział:

Stron: 186

ISBN: 9788393048380

"Neurologopedyczne studia przypadków" pod redakcją Elżbiety Stecko to niewątpliwie ewenement na logopedycznym rynku wydawniczym.

Swoją oryginalność i niezwykłość publikacja ta zawdzięcza bogatym i różnorodnym tematycznie opisom przypadków, z którymi autorki zetknęły się w swojej praktyce zawodowej. Przedstawia, między innymi, pacjentów dotkniętych afazją, jąkaniem, autyzmem, a także osoby z zespołem Cornelii de Lange, małomózgowiem pierwotnym, nietypową postacią fenyloketonurii, kruchego chromosomu X. Przypadki te, zaprezentowane w jasny i ciekawy sposób, są cennym źródłem wiedzy dla wszystkich zainteresowanych zagadnieniami neurologopedycznymi.

Książka jest odpowiedzią na zapotrzebowanie logopedów i studentów, którzy poszukją praktycznych informacji dotyczących leczenia swoich pacjentów,

Anna Balicka

ze Wstępu:

Oddawany do rąk Czytelników kolejny zbiór artykułów został napisany przez Autorki w oparciu o materiały do prac dyplomowych w Podyplomowym Studium Neurologopedii Wyższej Szkoły Psychologii Społecznej w Warszawie. Prace, pisane w konwencji studium przypadku, obejmują trzy obszary tematyczne. Zaburzenia mowy u dzieci (od okresu noworodkowego) poprzez wiek jej rozwoju w różnych zespołach neurologicznych i genetycznych zostały opisane pod moim kierunkiem. Zaburzenia płynności mowy u dzieci, młodzieży i dorosłych – pod kierunkiem dr. Mieczysława Chęćka, a prace dotyczące zaburzeń mowy u dorosłych powstałych w wyniku uszkodzenia OUN powstały pod kierunkiem dr Joanny Seniów.
 Całość każdej pracy dyplomowej tworzą tekst i film dokumentujące badanie jako podstawę diagnozy neurologopedycznej oraz propozycje terapii. Każda praca oraz jej prezentacja w obecności koleżanek (tak bowiem odbywa się w Studium obrona pracy dyplomowej) jest znakomitą formą edukacyjną rozszerzającą horyzonty teoretyczne i praktyczne uczestników spotkania, zaś życzliwa dyskusja często inspiruje do poszukiwania nowych rozwiązań trudnych kwestii diagnostyczno-terapeutycznych.
 Niniejszy tom tworzy 16 artykułów z prac Absolwentek, które skorzystały z propozycji publikacji (złożonej wszystkim kończącym Studium). Wszystkie prace powstały dzięki życzliwości i wyrażeniu na nie zgody opiekunów pacjentów wybranych przez Autorki. W celu zachowania tajemnicy danych osobowych, informacje dotyczące pacjentów zostały zmienione. Dla ułatwienia technicznego teksty ich wypowiedzi zapisano pisownią ortograficzną (nie fonetyczną). W publikacji znajdują się również dwa artykuły nie będące studiami przypadków, ale poruszające bardzo ważną problematykę związaną z wczesnym wspomaganiem rozwoju dziecka w wieku żłobkowym oraz profilaktyką ryzyka dysleksji.
 Ani funkcjonowanie Studium, ani powstanie prac dyplomowych (i niniejszej publikacji) nie byłoby możliwe bez rzetelnej pracy grona specjalistów z różnych dziedzin współrealizujących merytoryczny kształt programu Studium, a także pracowników administracji i obsługi technicznej szkoły, którzy sumiennie spełniają nasze oczekiwania.
 Historia powstania, a przede wszystkim rozwoju Studium wymaga wymienienia nazwisk wielu osób, dzięki którym je otworzono i w którego funkcjonowanie włożono wiele pracy i starań. Szczególną wdzięczność wyrażam władzom uczelni za rozumienie społecznej potrzeby kształcenia specjalistów w zakresie neurologopedii. Specjalne podziękowania składam prof. dr. hab. Wojciechowi Pisuli za wyjątkową rolę, jaką odegrał w utworzeniu Studium w Centrum Kształcenia Praktycznego SWPS. Retrospekcja w szczegółach bywa nieprecyzyjna, a najbardziej zależy mi na tym, by nikt nie poczuł się zapomniany, dlatego wyrażając głęboką wdzięczność Wszystkim Współpracownikom, zachowuję Ich w serdecznej milczącej pamięci.

Elżbieta Stecko