Wydawnictwo
Kliknij, aby przejść do Wydawnictwa

Stare i nowe w literaturze dla dzieci i młodzieży - małe formy narracyjne

red. Bozena Olszewska, red. Olaf Pajączkowski

UNIWERSYTET OPOLSKI, 2017
Stron: 626
Dział:
ISBN: 9788373957527
 
 
 

 

”I szli tak wolno, wąwozem pod górę, aż im wieś z oczu znikła” - to jedno z końcowych zdań popularnej noweli Bolesława Prusa pt.„Antek”, które otwiera przed czytelnikiem wiele dróg interpretacji, daje wiele możliwości zakończeń. A to z kolei pokazuje jak ważne miejsce zajmują w literaturze małe formy narracyjne, również te adresowane do niedorosłego odbiorcy. To właśnie im poświęcony został  (co sygnalizuje drugi człon tytułu) kolejny, już czwarty, tom z serii „Stare i nowe w literaturze dla dzieci i młodzieży” pod redakcją naukową Bożeny Olszewskiej i Olafa Pajączkowskiego. Złożyły się nań artykuły badaczy literatury dziecięcej, literaturoznawców, językoznawców, antropologów kultury, dydaktyków literatury, bibliotekoznawców, wszystkich tych, którym bliska jest literatura dla młodego odbiorcy. Autorzy przekonują, że małe nie znaczy gorsze, mniej wartościowe, wręcz przeciwnie. Powołując się na przykłady z dawnej i współczesnej literatury , pokazują, że krótkość tekstu ma swoje artystyczne konsekwencje w strukturze utworu, konstrukcji fabuły, kreacji bohaterów, typach i sposobach narracji, tematyce, doborze wątków i motywów, prowadzonej refleksji. Zwracają uwagę na trudności  z jakimi borykają się twórcy małych form. Analiza i interpretacja małych narracji: wierszy, opowiadań, opowieści, powiastek, legend, listów, przysłów pozwala na dialog z tradycją, snucie refleksji w różnych kontekstach: genologicznych, kulturowych, dydaktycznych, filozoficznych. Dopełnieniem tomu są refleksje nad najnowszymi formami, np. blogami, ich związkami z pamiętnikiem, dziennikiem, autobiografia, sylwiami. Tak więc cały czas „stare” konfrontowane jest z „nowym”, stare wersje baśni i legend z nowymi narracjami, stare tematy z nowymi. Szerokie spektrum podjętych tematów i wątków zachęca do lektury tomu i sprawia, że każdy znajdzie w nim coś interesującego dla siebie.

 

Książka adresowana jest do badaczy literatury dziecięcej, literaturoznawców, dydaktyków literatury i języka polskiego, bibliotekoznawców, nauczycieli, studentów, pedagogów i rodziców.