Wydawnictwo
Kliknij, aby przejść do Wydawnictwa

(Nie)świadomość teatru

Joanna Krakowska

Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego, 2018
Stron: 268
Dział:
ISBN: 9788363276973
 
 
 

 

Joanna Krakowska

Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego, 2018

Dział:

Stron: 268

ISBN: 9788363276973

Antologia kobiecej myśli teatralnej, która pozwala na usłyszenie kobiecego głosu nie tyle w pracy i dziele, ile w refleksji nad nimi, w autokomentarzach i wspomnieniach, w zapisie doświadczenia, w perspektywie metateatralnej, historycznej, instytucjonalnej i, nade wszystko, osobistej. Trzecia z książek powstałych w ramach projektu HyPaTia – kobieca Historia Polskiego Teatru.

„(Nie)świadomość teatru, poza upodmiotowieniem kobiecego głosu, a zarazem odsłonięciem jego dystynktywnych cech, ma także aspekt jawnie polemiczny. Jest bowiem, oczywiście tylko w pewnym sensie, odpowiedzią na antologię Świadomość teatru. Polska myśl teatralna drugiej połowy XX wieku wydaną pod redakcją Wojciecha Dudzika w Wydawnictwie Naukowym PWN w 2007 roku, w której na pięćdziesiąt osiem zamieszczonych tekstów jest zaledwie pięć napisanych przez kobiety i dwa, których są współautorkami, a pod względem objętości wypowiedzi kobiet zajmują niewiele ponad pięć procent całości” – pisze we wstępie Joanna Krakowska.

Treść
  • Joanna Krakowska – Wstęp
  • Irena Babel – Aktualne problemy polskiej sztuki aktorskiej
  • Izabella Cywińska – Dole i niedole, czyli dyrektorowanie non stop
  • Stefania Domańska – Aktualne problemy polskiej sztuki aktorskiej
  • Irena Eichlerówna – Przeszłość to dziś, tylko cokolwiek dalej…
  • Halina Gallowa – Aktualne problemy polskiej sztuki aktorskiej
  • Irena Górska – Nauczyłam się odpowiedzialności
  • Halina Gryglaszewska – Nie lubię teatru okrucieństwa
  • Ryszarda Hanin – Aktor: marzenia, myśli, rozterki
  • Leonia Jabłonkówna – Niedokończona rozmowa z Leonią Jabłonkówną
  • Zofia Jaremowa – Lalka w służbie metafory
  • Ida Kamińska – Aktualne problemy polskiej sztuki aktorskiej
  • Elżbieta Karkoszka – Gram bez dystansu
  • Janina Kilian-Stanisławska – Istota teatru lalki
  • Barbara Krafftówna – Forma i prawda
  • Ewa Lassek – Aktor: marzenia, myśli, rozterki
  • Zuzanna Łozińska – Grać, czyli żyć
  • Maria Maj – Jestem bachantką
  • Maria Malicka – Po tylu latach wszystko wraca (1); Po tylu latach wszystko wraca (2)
  • Zofia Małynicz – Teraz wydobywam myśl
  • Krystyna Meissner – Podnieca mnie ryzyko
  • Aleksandra Mianowska – Zadania sceny
  • Halina Mikołajska – Nie podejmuję się sformułować definicji aktorstwa
  • Zofia Mrozowska – Aktor: marzenia, myśli, rozterki
  • Stanisława Perzanowska – …jest jakaś mistyka ulic w moim życiu
  • Anna Polony – Każdy ma coś z aktora
  • Zofia Rysiówna – „Bo takie są moje obyczaje”
  • Krystyna Skuszanka – O teatrze, który pożera sam siebie…
  • Aleksandra Śląska – Przybliżyć ludzi
  • Krystyna Tyszarska – Motory i hamulce polskiego teatru
  • Ewa Wójciak – Kiedy i jak trzeba powiedzieć nie
  • Lidia Zamkow – Trzeba wiedzieć, po co i dla kogo


Appendix

  • Halina Mikołajska – Wiosna 1966