Wydawnictwo
Kliknij aby przejść do Wydawnictwa

Wesele łemkowskie. Obrzęd i muzyka. Tradycja a współczesność

Bogumiła Tarasiewcz

Wydawnictwo: Łemkowski Zespół Pieśni i Tańca "Ky, 2009
Stron: 464
Dział:
ISBN/ISSN: 9788391667330

 

Autor: Bogumiła Tarasiewcz

Wydawnictwo: Łemkowski Zespół Pieśni i Tańca "Ky, 2009

Dział:

Stron: 464

ISBN/ISSN: 9788391667330

Po sześćdziesięciu latach od akcji wysiedlenia Łemków teren Bieszczadów i Beskidów „przyznaje się” do łemkowskiej historii, a łemkowska kultura przeżywa swoisty renesans. Żyjące w diasporze młode pokolenie Łemków ma dziś możliwości, by kultywować i rozwijać tradycję swych przodków. Powstają liczne łemkowskie związki i stowarzyszenia. Jednak nawet dla samych Łemków wiele elementów z ich przeszłości odchodzi w zapomnienie. Formą, która stanowi dziś szczególną okazję do symbolicznego manifestowania łemkowskiej tożsamości i pole do przywoływania tradycji jest wesele.

Autorka w swej monumentalnej pracy dokonuje przedstawienia i porównania weselnej obrzędowości tradycyjnej – czyli tej, którą udało się odtworzyć z pamięci respondentów – i współczesnej. Podstawą źródłową książki jest 565 pozycji wokalnych (od krótkich, jednozwrotkowych form przyśpiewkowych po kilkuzwrotkowe ballady) oraz 13 weselnych przemów. Materiał został zebrany przez autorkę podczas własnych badań terenowych przeprowadzonych w latach 1988-1990 na terenie trzech przylegających do siebie wsi: Grodzanowice, Modła i Patoka w gminie Gromadka (powiat bolesławiecki, województwo dolnośląskie).

Po latach wartość wykonanej przez autorkę terenowej eksploracji oralnej tradycji obrzędowej i muzycznej jako trzeciego, obok religii i języka, elementu tożsamości Łemków, bardzo wzrosła. Powtórzenie dzisiaj ówczesnych badań owocowałoby co najwyżej obrazem kolejnej, znowelizowanej fazy tradycyjnego wesela, śpiewów i muzyki Łemków.



Bogumiła Tarasiewicz – absolwentka muzykologii na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu pod kierunkiem prof. dra Jana Stęszewskiego oraz Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu w klasie śpiewu solowego prof. Ewy Werki i prof. Bożeny Karłowskiej (1990).

Jest adiunktem w Instytucie Kultury i Sztuki Muzycznej Uniwersytetu Zielonogórskiego. W roku 1998 założyła Lubuskie Biuro Koncertowe, którego jest dyrektorem i szefem artystycznym.

Zajmuje się badaniem kultury muzycznej Łemków. Brała udział w trzech kolejnych Międzynarodowych Sympozjach Muzykologicznych „Muzyka Kresów” (1992-1994). W kręgu jej zainteresowań wokalnych znajduje się głównie repertuar oratoryjno-kantatowy, pieśni i kameralistyka. Prowadzi ożywioną działalność koncertową. Występowała w b. ZSRR, Niemczech, Szwajcarii, Czechach, Austrii, Watykanie, we Francji, Włoszech i na Litwie. Jest autorką podręcznika akademickiego emisji głosu Mówię i śpiewam świadomie (Kraków 2003, 2006). Posiada nagrania płytowe, m.in.: Pod obłaczkom jawir pochyleny z pieśniami łemkowskimi (Lubuskie Biuro Koncertowe CD 001, 2005), pierwszą kompletną rejestrację Witold Lutosławski – Piosenki dla dzieci (Polskie Nagrania MUZA PNCD 865, 2006), Stanisław Niewiadomski – Pieśni (Polskie Nagrania MUZA PNCD 895, 2007 oraz Modest Musorgski – Z izby dziecięcej, Bez słońca, Pieśni i tańce śmierci (DUX 602, 2008).