Wydawnictwo
Kliknij, aby przejść do Wydawnictwa

Historia - pamięć - tożsamość w edukacji humanistycznej. T.3: Pamięć człowieka, pamięć miejsca, miejsca pamięci

red. Bożena Popiołek , red. Agnieszka Chłosta-Sikorska , red. Agnieszka Słaby

Wydawnictwo: Libron sc., 2015
Stron: 632
Dział:
ISBN/ISSN: 9788365148360

 

Autor: red. Bożena Popiołek , red. Agnieszka Chłosta-Sikorska , red. Agnieszka Słaby

Wydawnictwo: Libron sc., 2015

Dział:

Stron: 632

ISBN/ISSN: 9788365148360

Człowiek nie może funkcjonować w świecie społecznym bez świadomości posiadania własnej przeszłości, wyróżniającej go od innych i kształtującej jego tożsamość. Pamięć człowieka z socjologicznego punktu widzenia można podzielić na dwie nierozerwalnie połączone ze sobą części, definiowane przez pojęcia „pamięć jednostkowa” i „pamięć zbiorowa”. Ta pierwsza jest właściwa dla każdego człowieka, stanowi zbiór jego wiedzy, doświadczeń, przeżyć oraz wspomnień. Jest niepowtarzalna, osobista i bardzo krucha, gdyż trwa tylko tak długo, jak żyje jej „właściciel”, a wraz z jego śmiercią przepada bezpowrotnie. Natomiast pamięć zbiorowa jest trwalsza, ponieważ zniszczyć ją może tylko unicestwienie grupy, dla której jest właściwa. Jej cechą szczególną jest ciągła zmienność i ewolucja, warunkowana wpływem nowych przeżyć.

fragment Wstępu