Wydawnictwo
Kliknij, aby przejść do Wydawnictwa

Antagonizmy kontrolowane. Rozmowy i eseje o muzyce współczesnej. Sacrum - Profanum 2018

Wydawnictwo: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2018
Stron: 186
Dział:
ISBN/ISSN: 9788365853929

 

Autor:

Wydawnictwo: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2018

Dział:

Stron: 186

ISBN/ISSN: 9788365853929

Zbiór 16 tekstów i wywiadów towarzyszących 16. festiwalowi Sacrum Profanum porusza szerokie spektrum tematów, od klasyki muzyki XX wieku i jej najwybitniejszych polskich przedstawicieli po średnie i młode pokolenie kompozytorów i improwizatorów, przez współczesne oblicza aranżacji, problematykę emigracji i tożsamości, władzy i protestu, doświadczenia zmysłowego sztuki dźwiękowej oraz jej możliwych ról społecznych.

Jak pisze we wstępie do książki Krzysztof Pietraszewski, tegoroczne hasła Sacrum Profanum to NPDLGŁŚĆ / WLNŚĆ / EMNCPCJ / FNTZMT. NPDLGŁŚĆ – bo nie możemy pozwolić, aby stulecie odzyskania przez Polskę niepodległości zostało zagarnięte przez państwowe obchody. WLNŚĆ – bo wolność to immanentny składnik niepodległości, także wolność artystyczna. EMNCPCJ – bo nie chcemy zapominać, że to także rocznica uzyskanie przez kobiet praw wyborczych. FNTZMT – bo to fantazmaty budują mity i archetypy.

„Wychodząc od programu Sacrum Profanum, przygotowaliśmy uniwersalną książkę, która zafunkcjonuje również poza festiwalem. To pozycja pełna myśli i rozmów poświęconych muzyce aktualnej, którym warto oddać swój czas!” Krzysztof Pietraszewski, kurator Festiwalu Sacrum Profanum

SPIS TREŚCI

Wstęp. NPDLGŁŚĆ / WLNŚĆ / EMNCPCJ / FNTZMT: Krzysztof Pietraszewski

Sacrum
Meduza Witolda Szalonka: Filip Szałasek
Prawych umysłów złączenie. O operze ahat ilī – Siostra bogów Aleksandra Nowaka i Olgi Tokarczuk: Marcin Gmys
Graficzne kody muzyki Bogusława Schaeffera: Jadwiga Hodor
Dużo hardości i nieociosania, piasku, błota, zaoranej i wykarczowanej ziemi.
O muzyce Agnieszki Stulgińskiej: Krzysztof Marciniak
Emigrantki: Monika Żyła

Profanum
Profesor K. a sprawa polska: Michał Mendyk
Między transkrypcją a aranżacją, czyli drapacze czasu: Jan Topolski
Pęknięcie i rozproszenie. Społeczna rola noise’u: Justyna Stasiowska
Kontrolowany błąd. Rozmowa z Matsem Gustafssonem: Jakub Knera
Utwory zaklęte w instrumentach. Rozmowa z Wacławem Zimplem: Tomasz Gregorczyk
Samotny meteoryt: Dominik Strycharski

Pomiędzy
Improwizacja, sztuka ulotna: Karl A.S. Meyer
Kompozytor: zawód: Krzysztof Stefański
Łamacze nut. Muzyka i protest w Amsterdamie 1968–1969: Sławomir Wieczorek
Bliskość w przestrzeni sztuki: Agata Janikowska

Program 16. edycji festiwalu Sacrum Profanum