Wydawnictwo
Kliknij, aby przejść do Wydawnictwa

Etnografia. Materialna kultura ludowa Polski na tle porównawczym

Marian Pokropek

Wydawnictwo: Dom Wydawniczy PWN, 2019
Stron: 616
Dział:
ISBN/ISSN: 9788301207113
Wydanie papierowe

99,00 89,10

Pozycja dostępna

 

Autor: Marian Pokropek

Wydawnictwo: Dom Wydawniczy PWN, 2019

Dział:

Stron: 616

ISBN/ISSN: 9788301207113

Profesor Marian Pokropek, emerytowany pracownik Uniwersytetu Warszawskiego, jeden z nestorów polskiej etnografii, podjął się tytanicznego zadania uwiecznienia swoich wykładów z etnografii w formie książkowej.
Prace autorskie i redakcyjne nad tym dziełem trwały przez kilka ostatnich lat. Powstała praca monumentalna, składająca się ze wstępu i 11 rozdziałów :
1. Podstawy gospodarcze tworzenia się kultury ludowej na ziemiach Polski. Rolnictwo;
2. Hodowla i pasterstwo;
3. Dodatkowe zajęcia ludności wiejskiej, wspomagające rolnictwo i hodowlę zwierząt [zbieractwo, łowiectwo, rybołówstwo, bartnictwo, pasiecznictwo, pszczelarstwo];
4. Osadnictwo i budownictwo;
5. Systemy ogniowe, wnętrze, sprzęty i meble;
6. Plecionkarstwo;
7. Tkactwo;
8. Zajęcia i rzemiosła związane z obróbką drewna [ciesielstwo, stolarstwo, kołodziejstwo, bednarstwo];
9. Garncarstwo;
10. Kowalstwo;
11. Transport i komunikacja
+ bibliografia.
To łącznie ok. 500 stron znormalizowanego wydruku komputerowego (1.800 znaków na stronie).
Integralną częścią planowanej książki są także dołączone do tekstu ilustracje – łącznie ok. 800. Są to większości unikatowe fotografie i rysunki z prywatnego archiwum prof. M. Pokropka: najstarsze powstały na początku lat 50 XX w., najmłodsze Profesor wykonywał w pierwszej dekadzie bieżącego stulecia.
Książka prof. Mariana Pokropka Etnografia. Materialna kultura ludowa Polski na tle porównawczym jest dziełem niezwykłym. Od czasu ukazania się wiekopomnej Kultury ludowej Słowian Kazimierza Moszyńskiego w polskiej literaturze naukowej nie powstało dotąd dzieło o porównywalnym wydźwięku. I zapewne już nie powstanie, bo erudycja jej Autora jest ostatnim gwarantem stworzenia tak monumentalnej syntezy. Ostatnią gwarancją tak panoramicznej rejestracji polskiej kultury ludowej, która na naszych oczach stała się już minionym obrazem naszego wspólnego dziedzictwa narodowego.