Wydawnictwo
Kliknij, aby przejść do Wydawnictwa

De Musica vol. VI

Wydawnictwo: Wydawnictwo Astraia, 2009
Stron: 146
Dział:
ISBN/ISSN: 9788360569238

 

Autor:

Wydawnictwo: Wydawnictwo Astraia, 2009

Dział:

Stron: 146

ISBN/ISSN: 9788360569238

 Od Redakcji:

Nazywają się „Nuove Pagine”, ponieważ ongiś wychodziły „Pagine”, te zaś nowe są ich kontynuacją, choć od ostatniego tomu tamtych dawnych minęło piętnaście lat. Ale lepiej dalej snuć tę nić, niż pozwolić jej się zerwać. „Pagine” wydawało więc Polskie Wydawnictwo Muzyczne w Krakowie pod protektoratem Polskiej Rady Muzycznej, a ostatni tom zapowiadał jeszcze trzy dalsze. Minęło. „Nuove Pagine” należą już teraz do serii „De Musica”, zmienił się ich charakter, niemniej zachowały one w pewnej mierze ciągłość redakcyjną. Co więcej, poszerzyły swój własny krąg tematyczny; włoska kultura muzyczna pozostaje tematyką dominującą, ale przestanie być wyłączną. Pragniemy i powiększyć zakres tematów, i swobodniej potraktować zakres geograficzny kultur, które stanowią przedmiot naszego zainteresowania. „Nuove Pagine” nie będą się zresztą ograniczać do pisania o muzyce; w tych zeszytach pojawią się również nuty, poezje, teksty literackie, może też reprodukcje. Powiedzmy sobie, że będą to zeszyty do czytania, czasem do grania i śpiewania, niekiedy nawet do oglądania. Nic dziwnego teraz, że ta redakcja nie cofa się przed inspirowaniem koncertów o pewnych szczególnych, bliskich sobie repertuarach. W ten sposób (w niektórych przypadkach) słowo o muzyce będzie mogło – tak! – powoływać do życia samą muzykę, zaś z kolei interpretacje muzyczne skłaniać będą (w niektórych przypadkach) do pisania o muzyce. Jeżeli takie koło się zamknie, próba się udała; a jeżeli próba się udała, dostarczyła dowodu, że próbować było warto.
 
Spis treści:
  • Cyprian Kamil Norwid Il pianoforte di Chopin
  • Gabriele d’Annunzio Elegie Rzymskie 
  • Francesco Algarotti Traktat o operze 
  • Barbara Przybyszewska-Jarmińska M. Marini czy M. Mielczewski? Problematyczne atrybucje utworów z siedemnastowiecznych rękopisów
  • proweniencji śląskiej
  • Pierangela Pingitore Teorie estetiche inglesi: William Pole e The Philosophy of Music
  • Nadia Capogreco Musica e „Meraviglioso”
  • Paolo Emilio Carapezza Il gran teatro del mondo
  • Sandra Proto Król Roger
  • Michał Bristiger Także i to nam powiedział Nicola Chiaromonte (Myśli o muzyce)
  • Roberto Salvadori Leopoli, città di confine
  • Claudio Magris Poeta, który zachęcał do zapomnienia kolorów
  • Francesco Carapezza * * *
  • |Agnieszka Jaźwińska-Pudlis Wiersze
  • Marco Stassi Przede wszystkim [Anzi tutto]
  • Pietro Metastasio Pasja Pana naszego Jezusa Chrystusa [La Passione del Nostro Signor Gesù Christo]
  • Alessandro Scarlatti Cantata a voce sola Eurilio, oh Dio 
  • Giusepp e Tomasi Di Lampedusa Syrena [Lighea]
  • Barbara Przybyszewska-Jarmińska Marco Bizzarini: Marenzio. La carriera di un musicista tra Rinascimento e Controriforma
  • Marcin Gmys Włosko-polskie wariacje na tematy europejskie
  • Bożena Muszkalska Traditional polyvocality in cultures of the Mediterraneam Basin
  • Musiche rinascimentali siciliane
  • Sprawozdanie z programu Lenz Teatro na miesiąc październik 2003